Mobil
Descarca 112 | Depune 112 | Verifica 112 | COR 2014 | CAEN 2014 | Cod Fiscal 2015 | Revisal     Notificare prin email  Notificare prin facebook  Notificare prin Google Plus  Notificare prin twitter  Notificare prin RSS  Notificare Calendar Obligatii fiscale prin Google Calendar/SMS         Useri online Online: 2
   
 
    Acasa   Programe Noutati Legislatie TVA Fiscalitate Salarizare Contabilitate Diverse Documente Intrebari?  
 
Foarte important! Combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata (a intrat in vigoare incepand cu 5 aprilie 2013)
Publicat: 08 aprilie 2013


In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 182/02.04.2013, a fost publicata Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante care intra in vigoare incepand cu 5 aprilie 2013.

In articolul de mai jos, prezentam principalele reglementarii aduse de noul act normativ.


Aplicabilitate
Prevederile acestui act normative se aplica creantelor certe, lichide si exigibile, constand in obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta dintr-un contract incheiat intre profesionisti sau intre acestia si o autoritate contractanta, contractul avand ca obiect furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii, inclusiv proiectarea si executia lucrarilor publice, a cladirilor si a lucrarilor de constructii civile.

Nu sunt incluse in sfera de aplicare creantele inscrise la masa credala in cadrul unei proceduri de insolventa si creantele ce fac obiectul unui mandat ad-hoc, concordat preventiv ori al unei intelegeri incheiate ca urmare a unei negocieri extrajudiciare de restructurare a datoriilor unei societati precum si contractele incheiate intre profesionisti si consumatori.


Definitii
Prin profesionist se intelege orice persoana fizica sau juridica care exploateaza o intreprindere cu scop lucrativ.

Prin autoritate contractanta se intelege:
a) orice autoritate publica a statului roman, care actioneaza la nivel central, regional sau local;

b) orice organism de drept public, altul decat cel prevazut mai sus, cu personalitate juridica, care a fost infiintat pentru a satisface nevoi de interes general, fara scop lucrativ, si care se afla in cel putin una dintre urmatoarele situatii:

- este finantat, in majoritate, de catre o autoritate contractanta, astfel cum este definita la litera a) sau de catre alt organism de drept public;

- se afla in subordinea sau este supus controlului unei autoritati contractante, astfel cum este definita la lit. a), sau unui alt organism de drept public;

- in componenta consiliului de administratie ori, dupa caz, a consiliului de supraveghere si directoratului, mai mult de jumatate din numarul membrilor sunt numiti de catre o autoritate contractanta, astfel cum este definita la lit. a), sau de catre alt organism de drept public;

c) orice asociere formata de una sau mai multe autoritati contractante dintre cele prevazute la lit. a) sau b).


Contracte intre profesionisti
In raporturile dintre profesionisti, creanta constand in pretul bunurilor livrate sau tariful serviciilor prestate produce dobanzi penalizatoare in cazul in care creditorul, inclusiv subcontractatii acestuia, si-au indeplinit obligatiile contractuale si acesta nu a primit suma datorata la scadenta, cu exceptia cazului in care debitorului nu ii este imputabila intarzierea.

Dobanda penalizatoare curge de la scadenta pana la momentul platii, in conditiile dispozitiilor art. 1.535 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare.

Daca termenul de plata nu a fost prevazut in contract, dobanda penalizatoare curge de la urmatoarele termene:
- dupa 30 de zile calendaristice de la data primirii de catre debitor a facturii sau a oricarei altei asemenea cereri echivalente de plata;
- daca data primirii facturii ori a unei cereri echivalente de plata este incerta sau anterioara primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, dupa 30 de zile calendaristice de la receptia marfurilor sau prestarea serviciilor;
- daca legea sau contractul stabileste o procedura de receptie ori de verificare, permitand certificarea conformitatii marfurilor sau serviciilor, iar debitorul a primit factura ori cererea echivalenta de plata la data receptiei sau verificarii ori anterior acestei date, dupa 30 de zile calendaristice de la aceasta data.

Daca partile nu au stabilit nivelul dobanzii pentru plata cu intarziere, se va aplica dobanda legala penalizatoare, calculata potrivit art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar, aprobata prin Legea nr. 43/2012. Rata de referinta a dobanzii legale in vigoare in prima zi calendaristica a semestrului se aplica pe intregul semestru.

In raporturile dintre profesionisti, termenul de plata nu poate fi mai mare de 60 de zile calendaristice. Prin exceptie, partile pot stipula in contract un termen de plata mai mare, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva, Partile pot conveni efectuarea platii in mod esalonat, in acest caz, dobanzile penalizatoare si celelalte despagubiri prevazute de prezenta lege se calculeaza prin raportare la suma scadenta. Partile nu pot conveni cu privire la data emiterii/primirii facturii. Orice clauza prin care se stipuleaza un termen de emitere/primire a facturii este lovita de nulitate absoluta.


Contracte intre profesionisti si autoritati contractante
Autoritatile contractante executa obligatia de plata a sumelor de bani rezultand din contractele incheiate cu profesionisti cel tarziu la:
- 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricarei altei cereri echivalente de plata;
- 30 de zile calendaristice de la data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii ori a unei cereri echivalente de plata este incerta sau anterioara receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor;
- 30 de zile calendaristice de la receptie sau verificare, daca prin lege sau prin contract se stabileste o procedura de receptie ori de verificare pentru certificarea conformitatii marfurilor sau serviciilor, iar autoritatea contractanta a primit factura ori cererea echivalenta de plata la data receptiei sau verificarii ori anterior acestei date.

Procedura de receptie sau verificare nu poate depasi 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor. Prin exceptie, in cazuri justificate in mod obiectiv de natura sau caracteristicile contractului, procedura de receptie sau verificare poate avea o durata mai mare de 30 de zile calendaristice, daca sunt stabilite expres in contract si in documentatia achizitiei atat termenul de receptie, cat si motivele obiective, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva. Partile nu pot conveni cu privire la data emiterii/primirii facturii. Orice clauza prin care se stipuleaza un termen de emitere/primire a facturii este lovita de nulitate absoluta.

In cazul institutiilor publice din domeniul sanatatii si entitatilor publice care furnizeaza servicii medicale de sanatate, termenul legal de plata pentru obligatiile banesti rezultand din contracte incheiate cu profesionisti este de cel mult 60 de zile calendaristice, care se calculeaza potrivit prevederilor mentionate mai sus.

Termenele de plata stabilite in contract pentru executarea obligatiilor autoritatilor contractante nu pot fi mai mari decat termenele stabilite mai sus. In mod exceptional, partile pot stipula un termen de plata de maximum 60 de zile calendaristice, daca acesta este stabilit expres in contract si in documentatia achizitiei si este obiectiv justificat, tinand cont de natura sau caracteristicile specifice ale contractului, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva.

In raporturile dintre autoritatile contractante si profesionisti, creanta de plata constand in pretul bunurilor livrate sau tariful serviciilor prestate produce dobanzi penalizatoare daca sunt indeplinite conditiile prezentate mai sus. Dobanda penalizatoare pentru plata cu intarziere curge de la termenul stipulat in contract sau, in cazul in care nu a fost stipulat in contract, de la expirarea termenelor in conditiile dispozitiilor art. 1.535 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare.

Important!
In raporturile dintre profesionisti si intre acestia si autoritatile contractante, dobanda legala penalizatoare se stabileste la nivelul ratei dobanzii de referinta plus 8 puncte procentuale.



Sursa: www.finantevalcea.ro
combatere, intarziere, termene, scadent, factura, incasare





Top accesari azi

Inca 3 zile libere pentru bugetari...[8]

Depunerea declaratiilor online: Noi reguli care se aplica din 18 aprilie 2013...[7]

Deductibilitatea taxei pe valoarea adaugata de pe bonurile fiscale ...[7]

Determinarea plafonului pentru TVA la încasare...[5]

Modificarea Legii Contabilitatii prin Ordonanta de urgenta nr. 79 din 10 decembrie 2014 – partea a II-a...[5]

Marti, 25 iunie 2013, termen pentru platile anticipate aferente trimestrului II 2013 ...[4]

Codul Fiscal modificat: Indiferent de cat ati dat pe masina de firma, cheltuielile cu amortizarea maxim admise corespund unei valori a masinii de cel mult 18.00...[4]

Modificarea Legii Contabilitatii prin Ordonanta de urgenta nr. 79 din 10 decembrie 2014 – partea I...[4]

Noi reglementari privind accizele ...[4]

CASS in cota de 5,5 la suta datorata de persoane fizice pentru anumite categorii de venituri ...[4]

Regimul fiscal al microintreprinderilor – informatii actualizate la nov. 2014...[4]

Zile grele pentru PFA:  Orice PFA ce castiga 144.900 lei (salariul mediu x 5 x 12 luni) plateste 38.108 lei + impozitul pe venit de 16% + CASS de 5,5%...[3]

In atentia persoanelor juridice care au cel putin 50 de angajati ...[3]

Reglementari privind facturile fiscale - documentar: Cazuri in care se opteaza pentru emiterea facturii...[3]

Finantele: Firmele care opteaza pentru sistemul TVA la incasare in 2014 ​vor calcula cifra de afaceri pentru stabilirea plafonului de 2,25 mil. lei incluzand ...[3]

Optiunea privind platile anticipate in contul impozitului pe profit ...[3]

Noutati OMFP 1802/2014: Clarificari privind clasificarea datoriilor in curente si necurente (preluarea prevederilor IAS 1)...[3]

Impunerea veniturilor din activitati agricole ...[3]

Declararea impozitului pe profit pentru anul 2012 - Informatii utile despre completare, depunere si corectare declaratie 101...[3]

Pricipalele modificari ale Codului Fiscal privind taxa pe valoarea adaugata ...[3]